Svet: rovno celá galaxia (far far away). Rozdelená je na Centrálne svety Republiky, Imperiálne systémy, Huttský svet, Vonkajší kruh a neznáme končiny. Republikáni začínajú na planétach Tython (lesíky a prastaré jedi ruiny) a Ord Mantell (skaly, oceány, občianska vojna). Impérium štartuje na Korribane (nehostinný domov Sithov) a Nal Hutte (kde lovec odmien vždy nájde robotu). Samozrejme, nesmú chýbať evergreeny ako Tatooine, Hoth či Nar Shaddaa + ďaľšie zaujímavé planéty. Naboo alebo Dantooine tu nie sú, možno neskôr. Novinkou je ľadový Ilum, ktorý má byť hlavným bojiskom medzi frakciami.

Nezabudnuteľné momenty: Každé povolanie má svoj špecifický príbeh, v ktorom nájdete pekné momenty. Jedi Guardian napríklad môže zabiť Imperátora rovno v srdci jeho paláca, jeho kolega Consular zase je jediný, ktorý môže ochrániť mocných, ale zlom posadnutých kolegov. Tu už som ďaleko v spoileroch :) Zopár prekvapení ale neprezradím. Do pamäti sa vryjú aj príchody na planéty, keď sa napríklad pred vami objaví obrovská senátorská budova na Coruscante, či starobylý rozborený chrám. Škoda, že niektoré veci sú trochu prirýchle - napríklad výroba svojho prvého svetelného meča. Aj s titulom, že som 3. najslávnejší Jedi v histórii galaxie mohli počkať autori aspoň na vyšší level.

Zvláštnosť: takzvané "vykecávačky" nie sú veľmi často vídané v MMO hrách. Je to v podstate to isté ako v starých Knights of Old Republic, či Dragon Age - kvalitné dialógy, kompletne nahovorené, autori sa pri rozhovoroch pohrali s mimikou postáv, rôznymi detailami, zábermi kamier a podobne. V parti odklikávajú repliky viacerí, ak majú ľudia rozdielne odpovede, rozhodne náhoda - roll. Je to výborné a sú za to tzv. social points, za ktoré sú špeciálne veci. Koho to nebaví, môže preskakovať s medzerníkom. Otázka je, či sa tieto dialógy budú dať celkovo preskakovať aj v end-game inštanciách. Tam sa totiž chodia misie a flashpointy často po sebe a už to nie je zaujímavé.

Variabilita povolaní: za každú stranu sú štyri povolania, ktoré sa na leveli 10 ďalej špecializujú. Taký Jedi Consular môže byť napríklad Shadow, špecializuje sa na utajenosť a boj zblízka, alebo Seer - niečo ako kúzelník alebo healer. Každý má tri skillové stromy. Kúzla sú "mirrorované", čiže podobný Sith a Jedi majú rozdielne animácie, ale čísla a efekty by mali byť zhodné. Samozrejme, sa o tom na fórach vedú dlhé debaty, či je to naozaj tak. Sith kúzelník je bleskozvod, zatiaľ čo Jedi kúzelník dokáže zo zeme efektne vytrhnúť bársčo a šmariť to po nepriateľovi. Zatiaľ sa zdá, že Jediov a Sithov je viac ako vojakov, agentov, či pašerákov. To sa ale dalo čakať.

Maximálny level: štandardná 50-tka. Dosiahnuť maximum sa dá aj pomalším vychutnávaním hry alebo zúrivým grindom. Ak chodíte planéty, robíte doradu questy, sem tam skočíte Warzone alebo flashpoint, mali by ste pochodiť všetky planéty na odporúčanom leveli.

Poznámka: v čase písania tohto textu je hra dva mesiace po launchi - čiže spustenia - a má veľa detských chorôb. Tak to už ale u MMO chodí.

STAR WARS THE OLD REPUBLIC : Najdrahšia hra od najbohatších

Keď sa vám podarí zhromaždiť najväčší rozpočet v herných dejinách, zaobstarať si najlukratívnejšiu filmovú a hernú značku, je jasné, že vývoj zveríte niekomu, kto to s RPG hrami naozaj vie. Špičkový vydavateľský dom EA zaúkoloval kanadskú firmu Bioware, ktorá momentálne kvalitatívne (a kvantitatívne) dominuje svojmu žánru. Čo to však znamená pre nás? Len to, že na toto MMO môžeme byť oveľa kritickejší ako obvykle.

Ďaľšia MMO zo sveta Star Wars (predchodca Galaxies bol skôr podpriemer) si dáva jasný cieľ - zaútočiť na roky neotrasiteľnú pozíciu World of Warcraft spoločnosti Blizzard. V skutočnosti, kde sa len dá, Bioware dáva najavo, že nechce Blizzard kopírovať, že si chce ísť vlastnou cestou - to už nech posúdia hráči ako je to vlastne. Podľa mňa je nemožné tieto dve hry neporovnávať, robia tak desaťtisíce hráčov denne na fórach. Blizzard je sebavedomý - svojmu konkurentovi praje veľa šťastia a úspech Starej Republiky si vraj želajú aj tam.

Najväčšie rozdiely

Samozrejme, WoWko je zo sveta fantasy a ToRko sci-fi - navyše desaťročia veľmi špecificky tvorené s vlastným zákonmi. V Hviezdnych vojnach neplatí fyzika vo vesmíre - počuť tu špecifické hvízdanie lodi, všetci bojujú najradšej nablízko, vo vákuu to pekne búcha a podobne.

Logiku fanúšikovia nikdy nehľadali. Inak by sa asi pozastavili už i pri druhom intre v TOR, kde republikánski vojaci chystajú v lese pascu na Impov (neviem prečo v dobe, keď má každý svoje medzihviezdne vozítko cestujú lesom pešibusom). Vojaci poschovávaní za stromami s ťažkými zbraňami na diaľku vyskáču spoza bučkov rovno do stredu imperálneho húfu, aby boli ľahšie rozsekateľní. Nová taktika boja v lesnatom teréne. V sithskom intre to isté - aby zdemolovali chrám, nie aby ho vybomardovali, radšej do neho narazia loďou a idú si to rozdávať na férovku. Hlavne, že zvyšok planéty klasicky vykropili.

Najväčšie rozdiely (alebo pardon, novinky - aby sme sa nedotkli skalnatých fanúšikov, ktorých sú po mesiaci celé zástupy a ktorí neznášajú porovnávanie s WoWkom) sú asi systém získavania surovín pre craftenie a companioni - spoločníci. Suroviny pre kutilov totiž nemusíte hľadať sami - svojich spoločníkov posielate na misie a oni vám väčšinou niečo prinesú. Jedna misia trvá tak 1 minútu až hodinu, a časom sú drahšie a drahšie. Profesie sú celkom zaujímavé, ale väčšinou som nič užitočné neucraftil, čo by sa nedalo zohnať inak. Až na leveli 50 - samozrejme - nastupujú veci, do ktorých potrebujete raritné suroviny z ťažkých bossov.

Spoločníci

Každý hráč môže mať až päť spoločníkov, ktorí s ním zdieľajú dobré aj zlé (je tu ešte jeden otravný robot, ale ten sa hodí len za pucfleka, aby vám na lodi leštil rodinné striebro). Spoločníci sú unikátni pre každé povolanie - každý má svoj bohatý príbeh a osobitosť. Vzťahy s nimi si zlepšujete konverzáciou, početnými darčekmi alebo aj na misii. Môže to prerásť až do romániku, ako to majú Bioware vo zvyku robiť pomaly už v každej hre.

Škoda len, že na finálnej úrovni ich význam klesá - nemôžete si ich vziať do operácie, a nemôžete ani s nimi bojovať proti hráčom, pretože by to bolo nefér. Na konci sa so spoločníkom väčšinou už len ukazujete na Flotile (Flotila je v tejto hre niečo ako hlavné mesto, kde sú všetci potrební obchodníci a zgrupujú sa tu hráči na odvážne výpravy). Aj tu parkujete zo svojou loďou (to je parádna novinka, s loďou možete lietať na space misie, je to taká veselá arkádovka alá Star wars). Spoločníci sú oveľa silnejší ako nejakí peti v iných hrách. Môžu nosiť vybavenie ako hráč a spôsobovať veľké zranenie, poprípade tankovať alebo liečiť. V podstate nie sú na príťaž, aj keď občas nevedia nastúpiť do výťahu - hlavne nie je treba sa o nich strachovať, lebo smrť nie je pre nich veľkým postihom.

Sandbox tu nehľadajte

Sloboda pohybu, tzv. sandobox tu veľmi nie je. Fyzicky nie ste obmedzení, ale hra vás inak dosť ťahá v príbehu po planétach - pekne doradu, neoplatí sa preskakovať dopredu určené poradie. Veľa vecí tu nie je - technické drobnosti ako dual spec, dungeon finder - autori to sľubujú v nových patchoch. Ale ako spomínam hore - hra mala obrovský rozpočet, ohromný rozsah betatestu, je dosť hlúpe začínať na úrovni ako nejaké MMO pred desiatimi rokmi s tým, že veci sa postupne budú pridávať v nových patchoch. Trochu zamrzí aj výber rás - je ich síce viac, ale napr. v stavbe tela sa vôbec nelíšia. Za malého Jawu alias gnóma v kapucni si teda nezahráme.

Hráč proti hráčovi

Tu je to zatiaľ dosť rozpačité. PVE časť je rozhodne oveľa lepšia. Bioware podľa ich vlastných slov vraj "milo zaskočil záujem hráčov o PVP. To tu nie je dotiahnuté do konca. Wowkári sa dožadujú arén, Bioware im miesto toho chce dať world pvp - to sa ale nezadarilo. Planéta Ilum je trochu prešľap - ak sa tu zídu veľké počty hráčov, tak väčšina má mizerné FPS, lagy atď, strany len vyčkávajú, kedy sa od nepriateľa oddelí dezorientovaný chudák, aby ho dorazili. A zase na prázdnych serveroch je to ešte horšie - tu chodí jeden človek dokola a vyberá bedne, aby ho vykempila skupinka piatich nepriateľov. Ubíjajúce, frustrujúce. A to sa na fórach ľudia väčšinou sťažujú na iné veci. Warzony (battlegroundy) sú tu tri, sú v pohode, ale po mesiaci vrieskania baróna Deathmarka v Huttbale už aj tu začína nuda.

Lightsabre Battle

Huttball

Alderaan Warzone

Sith on Korriban

Nadia Grell

Space combat

Taris

Shadow Jedi

Najväčšou chybou Bioware je, že narobili hŕby serverov - asi 200 - pričom časť z nich zíva prázdnoutou. Na prázdnom serveri sa nedá robiť vôbec nič. Bioware na túto tému mlčí. Oficiálne sú ich moderátori veľmi milí, ale tu majú všetci zámky na ústach. Maximálne vám nejaký napíše, nech si urobíte postavu na inom serveri, keď vás nebaví server, ktorý Bioware veľmi propagoval a ktorý zdochýňa na nezáujem. Problém akoby neexistoval. Čo s tým urobia, vedia len oni sami. Hra je krátko po launchi, budúcnosť ukáže ako sa pobijú s problémami.
Copyright 2012 | Design by: Tempees | Kontakt: AUXIRPG@GMAIL.COM