Svet: planéta s názvom Newerth (New Earth), kde o prežitie a zdroje bojujú rozdrobené ľudské kmene nomádov a beštie, ktoré evolúciou nadobudli inteligenciu. Ľudí zjednotil vojvodca, ktorému sa žiadny živý človek nemohol rovnať - Jaraziah. Vo frakcii Legion of men zaviedol vlastné zákony. Ľudia objavujú starodávne technológie a zbrane. Opozičnú frakciu (The Horde - mimochodom, ten názov vznikol skôr ako vo Warcrafte) vedie Jaraziahova mladšia sestra Ophelia, ktorá má blízko k prírode a mágii. Jej miláčikovia sú obrovskí predátori s metrovými pazúrmi. A jej zvyčajný denný outfit tvorí ľahký plavkoidný obleček.

Nezabudnuteľné momenty: možno výnimočné fragy, napríklad keď sa vám jednou ranou zadarí skosiť viacerých silných protivníkov alebo nejaká ultraťažká hra v roli veliteľa/stratéga.

Zvláštnosť: Hoci existuje už od roku 2003 (kedy vyhrala hra cenu o najlepší nezávislý titul v ročníku), prežil Savage kvantá drahších/krásnejších/coolovejších titulov. Hrateľnosť v žánri hack and slash je ultimátna a návyková a komunita stále prežíva. Ďaľšou zvláštnosťou je kombinácia stratégie a akcie, kde však stratégiu ovláda ľudský hráč a jeho jednotky sú hráči - ľudský faktor spôsobuje diametrálne odlišný prístup k taktike a tiež záchvaty hnevu, keď vás váš tím neposlúcha a stará sa iba o zabíjanie.

Variabilita povolaní: za každú frakciu sú k dispozícii po tri druhy jednotiek so svojimi špecifickými vlastnosťami a výdržou plus healer a obliehacie stroje za ľudí/obrovský behemot a privolávač za hordu.

Maximálny level: v zápase pešiakom stúpajú levely, do lvl 9 každý niečo zlepší (trošku armoru, silnejší útok atď.), po leveli 9 sa už iba menia farby zbroje na diskotékové ošatenie.

Poznámka: stiahnuť si to môžete na portáli newerth.com, existuje verzia pre Windows, ale dá sa to hrať aj na Linuxe a Mace.

SAVAGE: Čas sekery a plazmového kanóna

Čudujete sa čo za škaredé obrázky sú na tejto stránke? Varovanie: Táto hra vyšla v roku 2003 a je to vyslúžilý deduško. Obstarožný, ale nepretržite stále hraný - ostatné hry už dávno zapadli v histórii, Savage stále žije.

Už roky rokúce je k dispozícii zdarma, vyšiel dokonca druhý diel, ktorý po čase zapadol a hra podobna DoTa systému - Heroes of Newerth, ktorú pozná asi najviac ľudí, ale ktorá tiež už končí pomaly.

Dvojka koncept jednotky poupravila práve tým nudným štýlom, že to čo bolo dobré, odstránila. Takže tu máme stále jednotku, pre ktorú zopár nadšencov ďaľšie roky vyvíja nový šat a nové mody.

Tu je na mieste varovanie číslo dva: táto hra nováčikom pripadá ohromne ťažká. Koncept je veľmi jednoduchý, myš, WSAD, medzerník a hráte. Ale kvôli tomu, že to hrá toľko vyslúžilých veteránov si môžete pripadať ako jednoruký na Counter-Strike progamingovej akcii. Hru je ľahké naučiť sa hrať, ale ťažké ovládnuť ju na majstrovskej úrovni.

Útok a obrana

Mimochodom, padla už reč o tom, že ide o mix stratégie, akcie a pár zrniek RPG? Môžete tu hrať aj ako veliteľ, klasickú RTS stratégiu videnú zhora. No klasickú - ako sa to vezme. So stratégiou s počítačovými jednotkami to nemá nič spoločné. Ľudia... sa proste na bojisku správajú úplne inak. Keď vám jeden chlapík rozseká 5 nepriateľov a budovu, to proti počítaču fakt nezažijete.  

Čiže varovanie číslo tri: Nehrňte sa moc do velenia, ostatní z toho nebudú nadšení. Keď nemáte odpozoravané, čo ako sa kde robí, tak môžete zopár desiatok ľudí úspešne naštvať.

Stratégia je dosť špecifická. Horda nemá dobré obranné štruktúry a musí útočiť od prvých sekúnd. Ľudia sú zase defenzívni a na 99 percent sa ich úsilie točí okolo ochrany svojich štítov - kým štíty fungujú, základňa stojí, môžu útočiť aj oni. Inak je ľudská rasa defenzívna aj v samotnej akcii - beštie skáču a nemajú schopnosť obrany, všetko musia dávať do rýchleho a prekapujúceho útoku. Ľudia majú štíty a môžu blokovať útoky s krátkym stunom pre nepriateľa.

Všetko sa točí okolo červených kameňov a zlata, z ktorých sa všetko stavia. Dobrá mapa má len málo zdrojov, takže bitka o ne je kľúčová. Kto obsadí svojím spawnovacím bodom dôležitú hromadu kamenia, má ľahšiu cestu k víťazstvu. Inak, animácia budovania a ťaženia, vyzerá v dnešnej dobe už pekne smiešne.

Nepoznám hru, kde by boli dve tak rozdielne strany a zároveň to bolo vybalancované a fungovalo. Väčšinou platí, že ľudia umierajú menej často ako beasti - po vynájdení technológie majú teleport, kým beasti zase schopnosť obetovať svoj život a vziať do pekla okolie zo sebou.

Obliehanie a rúbanie sekerami

Každá zo strán má k dispozícii deväť veľmi rozdielnych zbraní a sadu predmetov ktoré sa v každom zápase musia najskôr vynájsť. Ľudia majú výhodu, že začínajú s lučíkom. Zbrane sú pekne vybalancované a každá má použitie v inej situácii. Často sa zbraň druhej úrovne hodí viac ako tretej.

To o čom by mala byť reč je ale boj na blízko - melee. Táto hra je výstavný kus hack and slash systému. Pretože sekery a pazúry na blízko spôsoboujú nepomerne väčšie zranenia ako zbrane na diaľku. Väčšinou platí, že čokoľvek zabijete na 3 rany maximálne (alebo 6 za beasta, ak človek použíje lekárničky - beasti sa zase liečia ako alieni útokmi).

Vyzerá to jednoducho, ale nie je. Pri tomto systéme totiž sa snažia beasti neustále vám skákať do chrba a ľudia naopak zasekúť vám sekeru do tváre. Premakať si systém pohybov a komb - to je bobrík trpezlivosti.

Nezabúdajme však, že cieľom hry je zničiť nepriateľskú bázu, respektíve hlavnú budovu - pevnosť alebo brloh. Na to väčšinou potrebujeme viac než sekery. Nálože a raketomety sa hodia, najlepšie sú obliehacie jednotky.

Balisty a katapulty u ľudí sú klasika - pomalé a ľahko a do nich triafa, ich zásah do živého mäsa, ale rovná sa instantná smrť. Niektorí ľudia to nenávidia, keď sú jednotky primárne určené na budovy používané efektívne v boji. To isté platí pre hordu, ale tí majú k dispozícii Behemotha, obra mnohonásobne vyššieho ako všetko ostatné a malého Summonera, hajzlíka, ktorý tiež ľubí zabíjať legionárov spoza bučkov na jednu ranu.

Behemoth fight

Legionnaire on roof

Strategy view

Bloodbath

Tree world

Fight

Stalkers with tempest

Copyright 2012 | Design by: Tempees | Kontakt: AUXIRPG@GMAIL.COM