Svet: Galaxia Far Far Away, viaceré planéty ako Korriban, Tatooine, proste všetky z filmov a čosi navyše.

Nezabudnuteľné momenty: O tie sa staral najmä všetkými milovaný robot HK-47 a jeho neuveriteľne cynické hlášky lietajúce mu z toho, čo by mal buyť mikrofón v tej najlepší moment. To jest vo chvíľach, keď máte urobiť dáke morálne rozhodnutie. V jeden moment, keď je váš avatar smutný, navrhne vám, aby ste šli pre rozveselenie pozabíjať zopár tekutých mäsových výrobkov, ako sám galantne nazýva ľudí. Po úžasne natvrdlom barbarovi Minscovi najlepšia postava od BioWare. Dokonca má niekoľko vlastných fanklubov a natrvalo prenikol do Star Wars kánonu.

Zvláštnosť: Aj keď sa to odohráva 3000 rokov pred filmovým dejom, všetko vyzerá veľmi podobne. Človek by čakal za takú dobu podstatne väčší posun. Veď posúďte z obrázkov sami.

Variabilita povolaní: Slabá. V zásade len tri a tri. Teda najskôr ste si vybrali svoje civilné povolanie a zhruba v štvrtine hry ste si mohli zvoliť svoje Jedi povolanie. Druhý diel, kde ste v podstate ako Jedi už začínali sa to tvorcovia snažili kompenzovať špecializáciami, ktoré však boli len akousi druhou rovinou vášho povolania. Tak či onak, stále ste mali na výber Bojovníka, Mága a Zlodeja, je úplne jedno, aký názov tomu tvorcovia dali.

Maximálny level: V prvom dieli ste pred poslednou časťou mohli dosiahnuť 20 level, v druhom dieli zásluhou špecializácie to bolo už 50, čo bolo bez iistého podvádzania nemožné.

Poznámka: Z posledného chystaného dielu sa stala svetoznáma MMORPG. Ešte nehráte?

KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC: Súboj farebných mečov

Hviezdne vojny a BioWare. Uz len po začutí tejto kombinácie prebiehali svojho mladého času ľuďom zimomriavky po chrbte. Výnimočne nie z nekvalitnej vodky. KotOR a KotOR II patria dodnes k zlatému fondu RPG hier. Málokedy sa podarilo dosiahnuť v RPG nedotknutom svete toľkú hrateľnosť. Prvý diel v čase vydania patril aj ku grafickej špičke.

Prvý KotOR sa nerodil ľahko. Pôvodne malo ísť o lacnejšiu hru, ktorá by robila spojovací článok medzi druhou a treťou epizódou. Nakoniec Mr. Lucas dal BioWaru na výber, či tento model alebo niečo, čo nie je dobre známe fanúšikom...a fanúšikovia dodnes ďakujú. Hry sa odohrávajú krátko po sebe, v jednej preďalekej galaxii, 3000 rokov pred udalosťami zahŕňajúce malého zeleného majstra, sopliaka čo sa oblizoval s vlastou sestrou a jednou chlpatou potvorou, ktorá stále čosi prežúvala.

Prvý diel bol na hernej scéne takým svojským zjavením. Niežeby to nikto nečakal s radosťou, veď BioWare bol vďaka Baldur’s Gate už pojmom. Ale kedže sa všeobecne čakala tretia filmová epizóda, vládli obavy, že to bude len narýchlo splácaným projektom. Svet tak dávno pred filmovými udalosťami bol iný a hráči nepoznajúci starwarsovské univerzum sa mohli ľahko stratiť. Nakoniec to však dopadlo vynikajúco. Všetko z filmov tu malo svoj náprotivok. Jediovia sú ešte pri Sile, je ich veľa, ale to isté platí aj pre Sithov, ktorých sú státisíce, majú svoje územie, pravidlá a pod. Čiže tu vlastne suplujú Impérium.

Hrdinom vo vesmíre

Príbeh, to je už tradícia sama. Dodnes žasnem nad tým, ako dokázal BioWare urobiť toľko kvalitných a zaujímavých variácií na ten heroický bulšit, ktorého sa severoamerické publikum stále nevie nabažiť. Časy sú zlé, hlavný záporák objaví starodávnu civlizáciu/zbraň/mágiu, sily dobra sú bezmocné a tak je hrdinovi/hrdinke, ktorý vzišiel z neľahkých pomerov a začína na úrovni úplného niktoša, aby v sebe objavil skyté nevídané schopnosti/silu/mágiu a vydal sa zachrániť svet/vesmír/vôbec všetko (vrátane delfínov). V prvom dieli to ešte malo nečakaný zvrat, diel druhý bol zase jazykovo náročnejší (a nielen kvôli väčšiemu počtu rozhovorom).

Pravidlá boli klasická tretia sada AD&D. Mali ste pár atribútov, ktoré sa menili pramálo, skilly a každú druhú úroveň aj featy umožňujúce nové útoky, obranu, ale aj nové možnosti a vetvy v rozhovoroch. Zbrane a brnenia ste si mohli vylepšovať vďaka súčiastkam, neónové roxory vďaka kryštáľom a v druhom dieli ste mohli meniť aj súčasti.

Dôsledky činov na tvári

Zaujímavosťou bolo, že KotOR bola jedna z prvých hier, kde sa hrdina mohol pridať na jednu či druhú stranu a podľa toho sa menil nielen jeho vzhľad, ale aj možnosti. Nielen príbehové, ale používanie schopností (liečenie stálo viac Sitha, blesky zase viac Jedia a podobne). V konečnmom dôsledku viedlo aj k odlišným koncom oboch hier. Postavy sa k hrdinovi pridávali a odchádzali práve na základe jeho rozhodnutí. Čo bolo ale najúžasnejšie, obe hry nám umožnili prvýkrát hrať za skutočne cynického záporňáka bez chrbtovej kosti. A to bez toho, aby nám hry v tomto smere kládli akékoľvek prekážky. Požiadala vás rodinka utečencov o pomoc a ponúkla 500 kreditov? Otrokári vo vedľajšej uličke ponúkli 2000 za dodanie tejto rodinky v okovách a zisk je zisk. Sporia sa na planéte dve strany? Načo ich uzmierovať, keď vyprovokovanie občianskej vojny a následné presekanie sa bojujúcim davom je taká zábava. Priznajte sa, koľkí z vás si to viac užili, keď boli ziskuchtivými cynickými parchantami? Ja teda áno.

Postavy, to bola ďalšia novinka, ktorú KotOR priniesol. Už sa nejednalo len o namixovanie partie tých správnych charakterov. Vďaka rozhovorom, ktoré ste s nimi viedli, ste odhaľovali viac o ich živote a vesmíre obecne. Každá postava mala svoj príbeh a k nemu prislúchajúce questy, ktoré ste mohli splniť. Odmenou boli unikátne zbrane alebo súčiastky a nehynúca loajalita, ktorá sa často nezlomila ani vtedy, ak hráčova postava zmenila názor na dobro a zlo.

Obe hry obsahovali aj minihry, ktorými bolo závodenie a jartová hra Pazaak. Bol to v podstate blackjack, iba sa to inak volalo. Časom sa však dali vyhrať dosť vysoké sumy, nehovoriac o unikátnych predmetoch. Hra si získala svojich fanúšikov aj v realite a v USA aj EU sa koná každoročne niekoľko veľkých turnajov.

Temnejšia dvojka

Druhý diel bol často odsudzovaný, pretože mal menej prístupný príbeh a bol v podstatne temnejším pokračovaním. Kým v prvom dieli vás hra v podstate viac postrkovala k svetlej strane Sily, v dvojke to bolo presne naopak a nenaštvať sa na všetkých za to, čo vám spravili nebolo práve ľahké. Ja sám som skončil ako Sith Lord, hoci som sa o to ani nepokúšal.

Čo povedať záverom. Asi len toľko, že vďaka fenomenálnej hrateľnosti a nadčasovej grafike boli obe hry donedávna stále hrateľnými kúskami. Dnes sú však všetci fanúšikovia stratení v univerze, ktorý začali KotOR a KotOR II a ktorý si teraz všetci užívaju v Old Republic. Príjemné hranie.(text: Ivan Zich)

Darth Sion

KOTOR Story

Master Vandar

Revan and Malak

Mandalorians on Dantooine

Kreia

Jedi

Sith lord

Copyright 2012 | Design by: Tempees | Kontakt: AUXIRPG@GMAIL.COM