Svet: Cudzia planéta. Má všetko, ako každá iná planéta, na ktorej sa má odohrávať príbeh...teda atmosféru, faunu, flóru, a zaostalých obyvateľov...tentoraz sú ľudia v pozícii tých zlých mimozemšťanov.

Nezabudnuteľné momenty: Viem, že by som mal napísať niekoľko pútavých momentov, ale neurobím to, ako vlastne pomerne často na tejto stránke. Určením tejto malej podrubriky je totiž ukázať niekoľko zaujímavých dôvodov, pre ktoré by ste si hru mali zahrať. Ale vy to neurobíte, pretože na to by ste si museli prečítať recenziu....čítajte ďalej.

Zvláštnosť: Autori hry v podstate urobili dva typy dungeonov, trochu akoby sa nevedeli rozhodnúť, ako by to malo vlastne vyzerať. Ťažko povedať, či to bol úmysel, ale výsledný mix sa dokonale podaril.

Variabilita povolaní: Klasická, RPG systém je ale trochu odlišný, myslím, že bol dokonca unikátne len v tejto hre. Postavám sa nezlepšujú základné vlastnosti, ale... hej, a recenziu bude kto čítať??

Maximálny level: viď. hore

Poznámka: vyšiel len jeden jedinký diel, žiadne pokračovanie alebo remake.

ALBION: Zlí pozemšťania na cestách

Ako všetky hry na tejto stránke aj Albion patrí medzi herné perly, klenoty žánru, legendu s veľkým stojatým L a tak vôbec, bola to svojho času pani Hra. A váš obľúbený recenzent starých vypečených skvostov si zohnal prepečený emulátor a hru si znovu po dlhých rokoch zahral. Každý čitateľ, ktorý dočíta text do konca, mu dlží veľký čapák plzenského Prazdroja za oživenie starých rán.

Albion je hra, o ktorej mnohí rozprávali, ale zďaleka nie každý ju dokázal dohrať do konca. Za to mohol jej pomerne slušný rozsah. Hra bola jedným z prvých skutočných open-world produktov digitálneho zábavného priemyslu. Istým spôsobom sa podobala na Wizardry VII., mala ale pár zaujímavých vychytávok, ktoré vytvorili dokonale zapadajúci celok. Takže bez ďalších zbytočných fráz, ktoré má autorova romantická duša rada, sa pozrime na príbeh:

Ste pilotom (áno, hra začína...ako sci-fi, priatelia) malého prieskumného plavidla, ktoré je súčasťou obrovskej vesmírnej stanice, ktorej úlohou je pristáť na dákej planéte, premeniť sa na ťažobný komplex, planétu vysať zo surovín a poslať ju hladným papalášom na domovský svet. Vyslanec, ktorého úlohou bolo dohliadnuť, aby sa nezačala náhodu ničiť planéta obývaná inteligentnými bytosťami, prišiel o život pri veľmi čudnej havárii. Pilot, teda vy, ju začnete vyšetrovať a pri podobnej udalosti, aká poslala kontrolóra do neba (alebo niekam inam, poprípade nikam) havarujete na planéte, ktorá napočudovanie nie je púštnym svetom, ako sa vám snažili nakecať, ale džungľa. V tej džungli žijú inteligentné bytosti, ktoré si hovoria Iskai. A tu sci-fi takmer končí, ďalej sme už v čistom fantasy. Predstavte si takého jednoduchšieho Avatara, aby som neprezrádzal príbeh.

Bohatá planéta

Pozrime sa na herný systém. Okrem príbehu boli v tejto odskúšané niektoré prvky, ktoré sa neskôr presadili, či dokonca sa stali štandardom. Okrem spomínaného open-world sa líšil aj systém levelovania. V hre ste mohli prvýkrát vziať bežné predmety a predať ich. Nejeden hráč tak zháňal financie na lepšie predmety zbieraním a predávaním šálok, tanierov a podobného odpadu. Pohľad na hru bol dvojaký. Na mape v exteriéroch ste svojho avatara videli zhora, v mestách, dungeonoch a podobne sa hra prepínala do vlastného pohľadu.

Základné atribúty boli celú dobu takmer nemenné, výnimku tvorili artefakty, ktoré mohli tieto ukazovatele upravovať. Pri prechode na ďalšiu úroveň sa vám zvýšilo zdravie, mana a dostali ste tréningové body, ktoré ste mohli vraziť do skillov close range, long range, critical alebo lockpicking (hádam to nemusím prekladať). Podobne to bolo s kúzlami. Čím viac ich postava používala, tým sa napĺňal exp bar daného kúzla a vylepšovalo ho. Teda bolo účinnejšie a stálo menej many. Mágia bola rozdelená do štyroch škôl, a ak chcel hráč dokončiť hru bez veľmi hrubého zákysu, postavy, ktoré mal jeho hrdina so sebou, museli ovládať aspoň tri z nich.

Tým sa dostávame k boju. Prebiehal na kolá a z vlastného pohľadu. Nepriatelia boli na tú dobu pomerne prefíkaní, koooperovali, a hlavne dokázali neomylne zaútočiť na najslabšieho člena skupiny. Strata jedného takmer vždy vyústila v stratu ďalšieho, a to ste už boli tam, kde sa odvážia pozerať len colníci.

Albion bol aj hrou s neobyčajne variabilnými rozhovormi. Nikdy sa mi nestalo, aby mi dve postavy odpovedali na jednu otázku rovnako, variabilita bola neuveriteľná. Neviem o tom, že by niektorá iná hra umožňovala čosi podobné. Blbosť, ale neuveriteľne to spríjemňovalo hranie, svet bol konečne naozaj živý.

Inak, nebudete mi to veriť, ale napriek tomu, aká doba uplynula od vydania hry, ma pri hraní znovu bavila. Človek môže vyskúšať mnohé staré hry, a často je to sklamanie. Albion nie. Dávam vám slovo, že to bude rovnaký zážitok ako kedysi. Nadčasová komplexnosť, jednoduchší rpg systém (dnes vcelku bežné, ale v čase vydania vládli hry s pravidlami, ktorých kompletné vydanie sa viazalo do tvrdých dosiek), zaujímavý príbeh...v Hollywoode sa neustále robia dáke remaky, v tomto prípade by neurazil prerod do kvalitnej súčasnej grafiky, ak by všetko ostatné zostalo zachované. (Text: Ivan Zich)

Po prebudení sa zo zlého sna

Legendárny obal

Loďka z intra

Pohľad z vlastných očí

Copyright 2012 | Design by: Tempees | Kontakt: AUXIRPG@GMAIL.COM