Svet: surové staroveké prostredie, tak ako ho vymyslel spisovateľ Robert E. Howard, autor Conana. Hlavné krajiny sú Aquilonia (niečo ako starý Rím reznutý Babylonom, modlia sa tu hlavne k Mitre), Stygia (ekvivalent starovekého Egypta plný okutlnej mágie, hadov a konkubín, hlavným bohom je Set), Cimmeria (drsná severská krajina, rodisko mnohých barbarov uctievajúcich boha Croma) a Khitai (najnovšia zem evokujúca starú Čínu z čias zlatých cisárov alebo mongolskú ríšu, keď sa pred ňou triasli národy sveta).

Nezabudnuteľné momenty: pre starých závislákov asi nepodstatný detail, ale mňa dosť zobrala prvá jazda na mamutovi :). Mamut je obrovský mount, keď na ňom dusáte, všetko sa trasie, môžte dokonca aj útočiť na príšery naokolo s ním + smažiť kúzlami z chrbta. Len škoda, že sa s ním zle manévruje, pri jeho kormidlovaní si často pripadáte ako kapitán Schettino a jeho anabáza za slávou. Fanúšikov zrejme chytí za srdce aj návšteva kráľa Conana na vyššom leveli (tvár má skôr ako v komikse, nepodobá sa na Arnolda).

Zvláštnosť: v drvivej väčšine MMO hier je na výber možnosť hrať za viac rás. Tu sú, pochopiteľne, len ľudia. Národy majú svoje špecifiká - napríklad Stýgijci sú počerní, vynikajú v mágii atď. Možnosť stavať si vlastné gildovné mestečko tiež nie je v každej hre, pôvodne to mala byť silná zbraň AoC, je to ale vraj veľmi náročné na čas. Zvláštnosťou je aj pomerné veľká instancovanosť hry - svet je rozdrobený na veľa oblastí, medzi ktorými sa prechádza loadingami.

Variabilita povolaní: aj výber povolaní je zaujímavýí - dobre znejú také classy ako Tempest of Set, Herald of Xotli a podobne (druhý menovaný je kombo mága a bojovníka - ľahko odetý čarodejník, s dvojručnou zbraňou, ktorý sa môže premeniť na démona). Celkovo sú tu 4 archetypy povolaní - mág, zlodej, bojovník, liečiteľ, ktoré sa delia na 12 špecializovaných odborníkov. Majiteľ prémiového účtu v hre má prístup ku všetkým, tí, čo chcú hrať zadarmo, len k štyrom.

Maximálny level: po vyše troch rokoch od vydanie je to úroveň 80. Nováčik ich bude zdolávať dlhšie, ťažko sa tu orientuje niekedy. Veľa skúsených conanistov má viac altov a expia opreteky. Na chate neustále niekto spamuje možnosť powerlevelingu za reálne peniaze - ale to je negatívum hry, že autori rezignovali na potieranie týchto kvázi-brigádnikov.

Poznámka: keď hra vyšla, mala len 2 GB dát, časom pekne stučnela, teraz má už 20 až 30 (podľa nainštalovaných expansions). V obchodoch sa nachádzajú posledné originálky, sú veľmi veľmi lacné - a pritom s týmito prémiovými poslednými kódmi dostanete prísup k veciam, za ktoré sa inak dosť veľa platí - v roku 2011 prešiel projekt zčasti na voľný F2P model, s čím súvisí predaj virtuálnych vecí cez implementovaný internetový obchod rovno v hre (ikona svieti celý čas v 1. slote, klávesová skratka je hneď vedľa tlačítka na mapu, takže omylom ho stále zapínam:)). Čiže oplatí sa niekde vysnoriť hoc aj úplne starú boxovanú verziu. Platenie klasických mesačných poplatkov vraj vyjde na lvl 80 lacnejšie ako mikrotransakcie. V každom prípade expiť môže každý zadarmo, akurát nemá prísup ku všetkému. Keďže autori už dlho makajú na novom MMO projekte, technická podpora je asi slabšia. Mne sa dlho nedarilo spojazdniť "patcher", bolo treba zdĺhavo hľadať na googli podobný problém, nakoniec bolo treba prepísať niekoľko riadkov v konfiguračnom súbore - to môže nového záujemcu pekne odradiť.

AGE OF CONAN: Vraj najbrutálnejšia a najsexi hra

Stále si lámem hlavu nad týmto MMO. V niektorých momentoch ma napáda, že by to snáď mohla byť aj najlepšia hra zo všetkých. Naozaj, je tu viac, výmýslov, možnosti, inovácií, ako inde. Na druhú stranu nie je veľmi hraná. Komunita je skôr zomknutá ako početná. Hru prevádzkuje firma Funcom už len na siedmich serveroch (z čoho pre Stredoeurópana prichádzajú do úvahy štyri).

Ak mám Age of Conan nejak ohodnotiť, tak poviem, že hra má vysoký "newbie unfriendly" faktor. Nie je veľmi priateľská k nováčikom, čiže blbuvzdorná. Jej jadro je pritom veľmi kvalitné, len tam kde iní tvorcovia vedú hráčov za ručičku, tu sa predpokladá určitý stupeň skúsenosti. No a tiež ju autori nikdy úplne nedokončili.

Kým napríklad v takom Rifte ma do levelu 30 nemalo čo zabiť, tu ma v kuse voľačo posielalo do Hádovej ríše. Systém vývoja postavy je o trošicku zložitejší ako inde. Sú tu tri stromy feats (klasika), ale je ťažšie pochopiť čo ktorý feat robí. Rovnako ako kúzla - majú komplikované aj viacslovné názvy, tam kde sa iní snažia o prirodzenú intuíciu, tu treba premýšľať. A takí meleečkari musia vyklikávať kombá - čiže nie zmačknúť len jeden spell, ale vzápätí ho potvrdiť aj smerovým úderom, čo je opäť zložitejšie. Okerm feats sú tu aj skilly ako beh, šplhanie, pozornosť pri kúzlení a podobne. No a napokon pribudnú ďaľšie alternatívne talenty, perky alebo čo to je - treba tomu naozaj venovať väčšiu pozornosť ako v iných MMO hrách. Človek sa aj oveľa častejšie na niečo pýta.

Radšej vypnite pár detailov

Rovnako systém krajín nie je jasný z prvého pohľadu na mapu. Niektoré mapy slúžia hlavne na expenie, iné na zháňanie surovín do inak mimoriadne drahého craftu. Na jednej mape môže byť väčšie levelové rozpätie ako býva zvykom. Herný originálny interface je nanič a je treba si stiahnuť nejaký addon (odporúča sa napríklad StoneRune). Krajiny sú rozkúskované do množstva dungeonov a zón. Zrejme za to môžu aj technické nároky.

Toto je druhá vec, ktorá sa považuje za "zabijaka" inak výbornej MMO - hardwarové nároky. Tie sú naozaj veľmi veľké, na maximálnych detailoch s maximálnym dohľadom to radšej osobne ani neskúšam rozbehnúť.

V jednom dieli seriálu Big Bang Theory to hrali, neviem veru na čom, ale brnenia sa im oveľa viac blýskali ako mne :). Požiadavky hry na železo sú dôležité, FPS akcia môže tlačiť na pílu, pri MMO sa to neodporúča a ani to nebýva zvykom. Samozrejme, nejde o zlý engine, len je príliš veľkorysý návrh detailnej krajiny, kde možné vidieť naozaj kilometre do diaľky. Mimochodom, engine má aj svoje chybičky - napríklad vraj to crashuje častejšie tým, čo majú 32-bitové Windows a podobne.

Hra nie je ani veľmi pre horolezcov, tých čo radi bojujú vo vode, alebo tých, čo sa na mountovi cítia ako na vlastných nohách. Animácia skoku je pekné mrzká, hlavne keď sa snažite vyskočiť na kopec. Na mounta sa nasadá 6 ukrutne nudných sekúnd, ale dá sa na ňom bojovať. Ovládanie je menej šikovné, kôň sa otáča ako trajekt na mori.

Poslednou vecou do ktorej si rýpnem je model Free to play kombinovaný s normálnymi poplatkami. Na toto je veľa názorov, podľa mňa to tu veľmi nefunguje. Ono totiž ten, čo si platí, môže chodiť dungeony a PVP minihry, ale ten, čo to má zadarmo, nemôže. Tým pádom je platca na suchu - nemá s kým alebo proti komu hrať. Väčšina ľudí sú totiž F2P alebo alti, čo nemajú záujem o rôzne aspeky hry, len o čo najrýchlejšie vyexpenie. Toto samozrejme platí do levelu 80, potom už sa zadarmo síce dať hrá, ale nemá to zmysel.

Skoro stobodový obsah

Tak a teraz môžeme obrátiť zrak na pozitívnejšie veci. Ako píšem hore, neraz ma napadlo, čo všetko táto hra obsahuje a naozaj by si zaslúžila viac pozornosti ako odfláknutejšie hry. Ale ľudia robia ľudí. Dobývacie vojny by si zaslúžili početnejšie publikum, škoda, škoda, ale komunita funguje i tak.

Je tu jasná snaha autorov byť v rámci žánru orginálni, sú tu veci, čo inde nie sú. End-game content na leveli 80 je veľká výzva a dokáže vychovať celú generáciu závislákov. Tých sú tu, samozrejme, zástupy, a zdá sa, že kvôli nim zatiaľ hra prežije. Vôbec obecenstvo sa mi práve v Conanovi zdalo najdospelejšie, česko-slovenská gilda, čo ma na serveri Crom prichýlila vyzerá byť slušná a nápomocná (obrázok vedľa je ich gildovné mestečko, ktoré si postavili).

Na prvý pohľad to môže pôsobiť presne opačne - začnete hrať a zrazu ide baba s mečom a s holými ceckami oproti. Poviete si, že to len nejakí úchyli, alebo nadržaní pubertiaci hrajú. No, pravda je, že niektorí hráči tu fakt chodia skoro nahatí, čo hra umožňuje. V skutočnosti môžete ostatným ukazovať/skrývať ktorýkoľvek kus oblečenia, čo je jeden z množstva maličkých detailov hry.

Príbeh vyzerá tiež husto (zo začiatku svoj osud riešite v noci, bežné úlohy vybavujete cez deň). Páči sa mi, že sa tu nejak nehrá na etiku v rukavičkách. Morálku v svete, kde prežijú iba silní, je tu cítiť všade. Keď dobehnete z pláže do prvého pirátskeho mesta, každý sa tu stará sám o seba, iba zopár šibnutých Mitriných priestov sú samaritáni. Na hradbách visia obesenci, mesto je plné prostitútok a opilcov, krčma je najkultúrnejšie zariadenie. Nuž, ľudská civilizácia, ktorá je zároveň sama sebe aj stokou.

Veď napríklad aj môj charakter Necromancer používa nechutnejšie a hnusnejšie kúzla či choroby ako v iných hrách. O tých jeho špinavých, z kože zvlečených petoch ani nehovoriac (mimochodom, nekromancer ich v tejto hre môže mať aj 8, čo veľmi slušný zástup). Ostatné magické charaktery sa zase rýpu v démonologii a iných pokútnostiach. Mestá sú tu naopak veľmi krásne.

Dalo by sa ešte dlho básniť - Conana sa oplatí vyskúšať (ak vydržíte to dlhé sťahovanie), koniec koncov skúška je zadarmo (preto má Hyborian Adventure hra podtitul Unchained). Je to kus, ktorý ide ťažšie pod kožu, ale hardcore hráči to určite ocenia. Tí, čo majú radi ľahšie veci, nech skúsia radšej niečo iné.

Conan mount

Old Tarantia

Necromancer and Mutilators

Gateway to Khitai

Mamut mount

Blood Statues

Guild Town

Old whore

Khemi

Siege Age of Conan

Copyright 2012 | Design by: Tempees | Kontakt: AUXIRPG@GMAIL.COM